علت برفک زدن یخچال
نوشته شده توسط : تعمیرکار

برفک یا انجماد فریزر یکی از مشکلات رایجی است که برای مدت طولانی برای یخچال فریزرها وجود داشته است. این مشکل یکی از دلایل اصلی کاهش دمای یخچال است که منجر به کاهش طول عمر و در نتیجه تعمیر آن می شود. در این صورت هزینه های تعمیر یخچال افزایش یافته و گاهی اوقات نیاز به تعویض دارد.با توجه به اهمیت پدیده برفک یخچال و نقش اساسی آن در کارایی این دستگاه، آگاهی از علل بروز این پدیده، راه های پیشگیری و در نهایت کسب اطلاعات از راهکارهای موجود برای غلبه بر این مشکل ضروری تلقی می شود. .

 

علت یخ زدگی یا برفک یخچال فریزر 

 

همانطور که می دانیم دمای فضای داخل یخچال و جریان هوا در آن برای سرد نگه داشتن اجزای داخلی پایین است. هنگامی که این هوای سرد داخلی با هوای گرم یا مرطوب خارج از یخچال برخورد می کند، تراکم درست در نقطه اختلاط ایجاد و یخ زدگی ایجاد می شود. این هوای بیرونی گرم یا مرطوب می تواند به طرق مختلف وارد داخل یخچال شود و موارد زیر از مهم ترین عوامل یخ زدگی در یخچال هستند: 

مطالعه بیشتر : تعمیر یخچال ال جی تهران

لاستیکهای معیوب در اطراف یخچال 

از عوامل یخ زدگی یخچال می توان به این مورد اشاره کرد. اگر لاستیک های اطراف در آسیب ببینند، هوا از محل آسیب دیده یا پاره شده وارد فضای داخل یخچال شده و باعث برفک می شود.

محل نامناسب یخچال

یکی دیگر از دلایلی که می توان برای یخ زدگی یخچال ذکر کرد، محل نامناسب یخچال است. اگر یخچال را در جای نامناسبی مثلا در کنار سماور یا اجاق گاز و آبگرمکن قرار دهید، با هر بار باز و بسته شدن در، مقدار زیادی هوای مرطوب یا گرم وارد شده و کپک ایجاد می کند.

باز و بسته شدن بیش از حد و غیرضروری درب یخچال

علاوه بر موارد ذکر شده عامل دیگری نیز در یخ زدگی یخچال و کاهش طول عمر یخچال موثر است که باید به آن توجه کرد. خرابی ترموستات نیز می تواند یکی از عوامل پدیده یخ زدگی یخچال باشد. خرابی ترموستات علاوه بر ایجاد یخ زدگی منجر به کاهش راندمان و طول عمر یخچال می شود و عیب یابی و تعمیر آن و در برخی موارد تعویض آن کار بسیار حساسی است که باید به یک تعمیرکار متخصص سپرده شود.

مطالعه بیشتر: تعمیر یخچال سامسونگ در تهران

انواع برفک زدگی انواع یخچال

 

 برفک در اطراف فریزر : این نوع برفک نشان می دهد که درب فریزر به دلایلی مانند فشار غذا، بسته نشدن کامل کشو، خرابی واشر یا بست در و غیره کاملاً بسته نشده است.

ایجاد یخ زدگی کم در همه جای یخچال : این زمانی اتفاق می‌افتد که دمای یخچال فریزر خیلی پایین باشد. زمانی که دمای یخچال خیلی پایین باشد، فرصت حذف رطوبت هوای سرد داخل فضا از بین می رود و قبل از شروع سیکل خنک کننده بعدی، این رطوبت یخ می زند  در نتیجه، دمای فریزر را روی -18 درجه سانتیگراد تنظیم کنید.

 ایجاد یخها یا برفکهای سخت در یخچال: این نشان می‌دهد که درب یخچال برای مدتی باز بوده است.

ایجادیخ زدگی درقسمت پشتی فریزر که در آن کویل و اپراتور نصب شده است:  این نشان‌دهنده مشکلی در چرخه یخ‌زدایی است که در اثر آسیب به بخاری، بیمتال، سنسور یخ‌زدایی، تایمر یخ‌زدایی، یا برد کنترل‌کننده ایجاد می‌شود. در نتیجه با توجه به علت برفک و یخ زدگی باید نسبت به رفع آن و پیشگیری از این پدیده اقدام کرد.

 

سخن پایانی

 

در صورتی که یخچال فریزر برفک داشته باشد بنا به دلایل ذکر شده و همچنین با توجه به نوع یخچال فریزر باید عامل یخ زدگی حذف شود مانند انتقال یخچال به محل مناسب، تعویض لاستیک اطراف. درب، بررسی و تعمیر ترموستات، بررسی برخی از قطعات مانند ترمودیسک، المنت بخاری، تایمر یخ زدایی، برد الکترونیکی و ... همچنین توصیه می شود ابتدا یخچال را از برق بکشید تا برفک آب شود. سپس با استفاده از سشوار، یخ را ذوب کرده و آنها را بردارید و یخچال را کاملاً تمیز کنید.





:: بازدید از این مطلب : 53
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 آبان 1402 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: